Včerejší letecký den v Břeclavi sužovalo nepříznivé počasí. Vítr a déšť ukončily letové ukázky o necelou hodinu dříve oproti plánu, přesto však bylo co vidět. Ale hezky po pořádku.
Program plánovaný na 10. až 18. hodinu sliboval letové ukázky, ale také doprovodný program v podobě ukázek zásahů Policie ČR (podle komentátorky šlo o největší podobnou policejní předváděčku na Břeclavsku), atrakcí pro děti (skákací hrady sponzora a jedné politické strany nemohly chybět), hasičů, ale k vidění byly i staré motocykly a pár automobilů, které už na cestách moc nevídáme. Pro občerstvení bylo připraveno několik stánků.
Parkování bylo zajištěno v části letiště, cesta okolo něj byla přetvořena na jednosměrku s odjezdem po bočních cestách zpět do staré Břeclavi. Pokud mohu soudit, organizace byla v tomto směru perfektní.
Já jsem na akci přijel někdy po poledni. Letové ukázky byly v plánu mezi 13. a 16. hodinou. Ve zbytku probíhaly vyhlídkové lety a doprovodný program. Podél části travnatého letiště vyhrazené návštěvníkům bylo vystaveno několik letadel a větroňů. Konkrétně: L-23, Janus, Nimbus 2b, Grob G-102 Astir CS, VT-16 Orlík, soukromý HpH 304sj Shark, WT-9 Dynamic, EV-97 EuroStar, Harmony ELSA, Cessna 172M, Zlín Z-142. Některé z nich se později při letových ukázkách objevily i ve vzduchu.
Podívejme se na několik základních údajů o předváděných letadlech.
Letoun z Red Bull Air Race pilotovaný hvězdou této akce, Martinem Šonkou, se předváděl ve vzdušné akrobacii a v neskutečných polohách. Bylo znát, že jej pilotuje vicemistr světa.
Extra 300SR je jednosedadlová verze vzniklá z původního dvousedadlového stroje navrženého v roce 1987 Walterem Extrou, německým akrobatickým pilotem. Verze 300SR vznikla speciálně pro závody Red Bull Air Race a debutovala v roce 2007.
Více viz Wikipedia a stránky Martina Šonky.
Jako druhý letoun se ve vzduchu předvedl červený dvouplošník Bücker Bü 131. Tento konkrétní stroj pochází někdy z doby okolo roku 1958 a od roku 1986 má kvůli nedostatku náhradních dílů vyměněný motor za nepůvodní Lycoming AIEO 320.
Prototyp tohoto modelu vzlétl už v roce 1934, navrhl jej švédský konstruktér Anders Anderson. Používala jej Luftwaffe k výcviku pilotů, ale sloužil i v Československu – u nás jej dokonce vyráběla v licenci Tatra Kopřivnice a letoun dostal označení Tatra T-131.
Více se o letounu Bücker Bü 131 dozvíte například na webu Plzeňských leteckých dnů.
Historicky nejstarším letounem (šlo nicméně o repliku pana Sezemského), který se na leteckém dni Břeclav předvedl, byla Avia BH 1. Pomalý dřevěný jednoplošník statečně bojoval se stále sílícím větrem i deštěm.
Dvousedadlový sportovní dolnoplošník poprvé vzlétl v Československu v roce 1920. Zajímavostí je, že tehdy mladé firmě Avia poskytl na další vývoj letounu stotisícovou dotaci prezident Masaryk, poté, co jej viděl na Mezinárodní letecké výstavě. Původní letoun prošel přestavbou a v roce 1922 se poškodil během nouzového přistání. Opraven již nebyl.
V roce 2004 však jeho repliku postavil Marcel Sezemský, na jehož webu se o historii letounu Avia BH-1 dozvíte více.
Československý dopravní letoun se dvěma motory a celokovovou konstrukcí. Jeho vývoj začal v roce 1945 a po pracovní době. Prototyp vzlétl v roce 1947. Stroj využívala armáda a civilní dopravci, u kterých bylo Aero 45 známo jako aerotaxi. Prodával se do Maďarska, Švýcarska, Itálie, ale i do Sovětského svazu a Číny. Verze Ae-145 představená zde v Břeclavi vznikla modernizací původní Ae-45 v Letu Kunovice.
Aerotaxi mimo jiné přelétlo bez přistání Saharu, letělo z Prahy na Cejlon a také ve třech etapách z Prahy do Hongkongu. Více viz Wikipedie.
Čtyřmístný celokovový dolnoplošník, který se vyráběl v Československu, v Automobilových závodech v Chocni. Prototyp vzlétl v roce 1950 a po několika úpravách se letoun vyráběl do konce roku 1959. L-40 Meta Sokol má zajímavě řešený podvozek, kdy zadní kolo není umístěno až na ocasu.
Trochu více podrobností o Meta Sokolovi najdete na Wikipedii.
Červený akrobatický kluzák byl jedním ze dvou, které se na tomto leteckém dnu předvedly ve vzduchu. Lo-100 je klasické dřevěné konstrukce určené pro sestavení v amatérských podmínkách. První prototyp letěl v roce 1952. Viz Wikipedia.
Přestože 150kg Lo-100 není vybaven motorem, měl pro větší efekt při krátké ukázce akrobacie a tichého přeletu nad letištěm doplněn kouřový stroj. Předvedená ukázka byla velice efektní za doprovodu hudby.
Legendární celokovový kluzák s hornoplošní konstrukcí asi není třeba představovat. Vyráběl se v Československu v letech 1989 – 2006, celkem vznikly tři stovky kusů. Přestože je L-23 určen i pro nácvik vyšší pilotáže a akrobatické ukázky, v Břeclavi předvedl jen jednoduchý let. Jednak kvůli legislativě, jednak si jej místní aeroklub také poněkud šetří. I tak bylo hezké jeho ladný let poblíž Ladné pozorovat.
V Kunovicích vyráběný jednomotorový dvoumístný letoun se v Břeclavi předvedl při tažení kluzáků. Podrobnosti o letadle Eurostar najdete na webu výrobce.
Zřejmě nevíce pozornosti poutala akrobatická skupina Follow me. Ve vzduchu se předvedla dvakrát s několika ukázkami slétanosti a jak komentátor poznamenal, klobouk dolů před tím, že se předvedli i v silném větru a dešti.
Skupina Follow me používá trojici strojů Zlín Z-226 Trenér. Je to dvoumístný jednomotorový dolnoplošník určený k akrobacii a leteckému výcviku. Byl využíván i v armádě pod označením Zlín C-5. Původní Z-226 smíšené konstrukce neměl zatahovací podvozek, jeho modernější verze Z-326 Trenér Master, který doplňuje čtveřici Follow me, už má částečně elektricky zatahovací podvozek a vyšší rychlost.
Výše uvedený odkaz směřuje na rozsáhlé informace o letadlech Zlín na Wikipedii, stránky akrobatické skupiny jsou tu.
Stejně jako L-23, i Čmeláka zná i neodborná veřejnost. Československý jednomotorový dolnoplošník vznikl jako zemědělský letoun, ale kromě polnohospodářské činnosti pomáhal i při tahání větroňů nebo vleku leteckých transparentů. Upravená civilní verze umožňuje nástup až dvou cestujících a používá se pro vyhlídkové lety.
V Břeclavi se Z-37 z Air Jihlava předvedl při tankování vody od hasičů, nízkých přeletech a vypouštění vody nad plochu letiště, při jízdě/letu na jednom kole a dalších ukázkách. Zaujal také velmi krátkým přistáním. Více viz Wikipedie.
Jako poslední létající stroj se předvedl čtyřmístný lehký vrtulník Robinson R44. Od roku 1992 jej vyrábí americká Robinson Helicopter Company. Není bez zajímavosti, že R44 použila Jennifer Murray, která v roce 1997 jako první žena obletěla svět ve vrtulníku. Více viz Wikipedie.
Přesto, že počasí leteckému dni Břeclav nepřálo, tak si myslím, že se akce povedla. Podmínky pro létání ani focení nebyly ideální a některé z plánovaných strojů proto nedorazily, ale přesto bylo na co koukat.
Zde je krátké video sestříhané ze záběrů z akce:
Pro pořádek ještě přikládám odkaz na stránky Aeroklubu Břeclav.
Za kvalitu fotografií se omlouvám, ale v dešti jsem s fotoaparátem dlouho nevydržel, a tak většina fotografií pochází z mobilu.